Čo je vlastne to RPG?

(RPG = role-playing game, pen-and-paper, hra na hrdinov, rolová hra, storytelling game)

GM = Game Master, Dungeon Master, DM, pán jeskyně, pán hry, rozprávač, etc. etc.

Pojem RPG hry pozná skoro každý. Keď však začnem s niekým hrať pen-and-paper RPG, zistím, že ľudia často majú len hmlistú predstavu o tom, ako to vlastne funguje. A mnohí z tých, čo predstavu majú, ju majú skreslenú počítačovými hrami, a najprv sa musia odučiť niektoré zažité zvyky (o tom niekedy nabudúce). Navyše sa tam používa iba papier, pero/ceruzka a kocky. O čom teda tie RPG sú?

Všetko pripravené na RPG
Všetko pripravené na RPG

Štyria tankisti a pes

V zásade ide o skupinu ľudí, ktorí sa pohybujú imaginárnym svetom, nie však len tak, ale podľa určitých pravidiel. Jedným z hráčov je Game Master. Jemu je daná všetka moc nad svetom okrem hráčskych postáv. Jeho úlohou je pripraviť si pre ostatných príbeh a prostredie, v ktorom sa budú pohybovať, a potom reagovať na to, ako mu hráči úplne kazia jeho plány.

Jeho úlohou nie je zabiť hráčov, ani hrať proti nim. Prekážky, ktoré im vytvorí, musia byť náročné, ale zdolateľné. (Ak by bol Mordor v Shengene, Frodo by to mal príliš ľahké.)

Zvyšok hráčov má naopak vo svojej moci iba jednu jedinú postavu. Zato však úplne do detailov. Každá postava má denník (character sheet), kde je popísaný vzhľad, schopnosti, a hlavne charakter postavy. S touto postavou sa hráč pohybuje pripraveným príbehom a svetom, a jej rozhodnutia sú len v jeho rukách. Táto postava môže byť čokoľvek – rytier, kúzelník, upratovačka, goblin, kardinál… záleží len na systéme, v ktorom sa hrá, a dohode hráča s GM. (Malá odbočka – presne pre toto neuznávam slovenský výraz „hra na hrdinov“. Nemusia to byť hrdinovia. Môžu to byť záporňáci. Môžu to byť príšery. Môžu to byť úplne obyčajní ľudia.)

Konflikty a situácie s neistým výsledkom, ktoré počas hry nastanú, sa väčšinou riešia hodom kockou na príslušnú schopnosť postavy. Chceš sa plížiť poza chrbát kráľovským strážam? Hoď si kockou, a pripočítaj si svoju obratnosť. Si nindža? Pravdepodobne uspeješ. Si opitý ork v hrdzavej krúžkovej zbroji? Veľa šťastia.

Boj s drakom, D&D, © Wizards of the Coast
D&D, © Wizards of the Coast

Ako sa to hrá?

Stále si to neviete predstaviť? Malá ukážka fiktívneho, ale úplne realistického momentu z hry:

 

GM:  Ako postupujete ďalej starovekou hrobkou, vstúpili ste do veľkej miestnosti, uprostred ktorej je veľký sarkofág.

Hráč 1, bojovník: Otváram ho!

Hráč 2, zlodej: Nie! V týchto veciach bývajú pasce. Najprv ho prezriem.

(Hodí si na svoju znalosť pascí a oznámi číslo GM, ktorý ho porovná s vopred stanovenou obtiažnosťou.)

GM: Nič si nenašiel.

Hráč 1: Vidíš, nič tam nie je.

Hráč 2: Určite tam niečo je, musel som to len prehliadnuť.

Hráč 1: Prečo si to myslíš?

Hráč 2: Lebo staré sarkofágy sú chránené pascami a hotovo! (Otočí sa ku GM) Hľadám pasce ešte raz.

GM: Ale prečo? Už si predsa hľadal, a nič si nenašiel.

Hráč 2: Ale niečo tam určite je!

Hráč 3, mág: Pustite ma k tomu, amatéri, ja sa na to pozriem. (Otočí sa ku GM) Kúzlim detekčné kúzlo.

(Hodí si na mágiu, neuspeje.)

GM, s ťažkým povzdychom: Hluk vašej hádky a kúzlenia prilákal múmie z vedľajšej miestnosti, hoďte si na rýchlosť boja.

Kocky a denník
Kocky a denník

Detaily sú dôležité

Nadnesené? Trochu. Výstižné? Určite. (Okrem toho, ak by  vám vadili nadnesené veci, tak nečítate tento blog.)

Takže, zhrnieme si to: priemerná hrá vyzerá tak, že dvaja až piati ľudia sa tvária, že sú niekto iný, a jeden človek ich v tomto nielen podporuje, ale ešte im vytvára fiktívny svet pre ich fiktívne alter egá. Ok… takto povedané to znie veľmi zvláštne… Ale je to sranda! Fakt!

Dôležité je aby sa všetci stotožnili so svojou úlohou. Hráči musia hrať za postavu, a to znamená nielen používať jej schopnosti, ale aj jej povahu a charakter. Náznaky povahy postáv boli aj v tejto ukážke – bojovník bol netrpezlivý, mág arogantný, zlodej až príliš opatrný. To však nestačí, postavy majú aj iné vlastnosti, hodnoty, zvyky a zlozvyky. Ak by napríklad v tejto ukážke bol prítomný aj kňaz, mohol by sa na nadšené vykrádanie hrobov pozerať so zdesením – a to napriek tomu, že hráč by rád získal nejakú novú výbavu. Charakter postavy má prednosť.

GM musí vytvoriť príbeh, ktorý je pútavý a dáva zmysel. (V jaskyni na hráčov postupne zaútočia goblini, medvede a trogloditi? To nevyzerá na zdravý a vyvážený ekosystém.) Taktiež sa musí poriadne venovať aj nehráčskym postavám (NPC, non-playing character), ktoré má vo svojej moci. Aj tie, podobne ako postavy hráčov, majú svoje vlastnosti, hodnoty a motivácie. Týmto pozdravujem kráľa Vigora, ktorý mal byť epizódna postava, ale hráči si ho obľúbili tak, že nechceli odísť z jeho dvora. Jedna z postáv, sir Erik z Čedaru, sa dokonca zasnúbil s jeho dcérou, princeznou Astrid, čo vôbec nebolo v pláne.

„Víťazstvo…?“

Takže hráči prekonávajú prekážky, ktoré im nastavil GM, GM prekonáva prekážky, ktoré mu nastavili hráči, ktorí odmietajú prestať s nepredvídateľnými riešeniami, až nakoniec… Čo vlastne? Ako sa dá tento “role play” vyhrať?

Ako vám povedia pravidlá každého jedného RPG systému, ono vlastne nejde o to vyhrať, lebo ak si dobre zahráte, samo o sebe je to výhra. Môžete (a mali by ste sa snažiť) dosiahnuť nejaké ciele vašej postavy – stať sa slávnym rytierom, nájsť starodávny artefakt, zbohatnúť a odísť na dôchodok. (Chudák Dural, vždy, keď sa dostal k peniazom, väčšinu z nich minul na opravu zbroje a zbraní. Trpaslík predsa nemôže ísť na dôchodok bez poriadnej výbavy!) Dosiahnutie tohto cieľa však neznamená, že ostatní prehrali, dokonca ani to, že hra sa končí. Postava si môže nájsť ďalší životný cieľ. (Tiež ste po úspešnej maturite neskočili z okna.) Dôležitý teda nie je cieľ, ale cesta. Veľmi zen-budhistické. Ommmmmmmmm.

Veľký nahnevaný drak, D&D, © Wizards of the Coast
Veľký nahnevaný drak, D&D, © Wizards of the Coast

Ako teda začať?

Ok, presvedčil som vás, chcete si zahrať. Ale ktorý RPG systém je ten správny? Systémov, teda súborov pravidiel, existujú stovky, z licencovaných aj pôvodných svetov a množstva žánrov, ako si vybrať?

Keďže v dnešnej dobe si aj priemerný gekón dokáže vygoogliť, čo potrebuje, nebudem vám tu dávať desiatky linkov, to zvládnete sami. Najlepší systém pre vás je totiž ten, ktorý ovláda váš GM. Nie je nič horšie, ako keď nikto nepozná pravidlá a väčšinu času strávite listovaním v knižkách a tabuľkách. Ak nemáte skúseného GM, a chcete začať hrať v skupine, kde nikto nemá skúsenosti s RPG, odporúčam začať s niečím úplne jednoduchým.

Naučte sa trochu hrať jeden systém, ktorý vám (ideálne) vysvetlí niekto skúsenejší, a potom si pokojne choďte hľadať váš vysnívaný WW2 nazi vampire ghost story systém.

Autor: Jozef Frajkor

P.S.: Jeden link tu predsa len dám, lebo som legálne povinný kvôli použitiu licencovaných obrázkov. Tak tu ho máte. www.wizards.com

 

Pridaj komentár