Osadníci z Katanu

 

Osadníci z Katanu vyšli už pred peknými pár rokmi, mnohí z vás ich poznajú. Stále sú však zaujímavou hrou pre ľudí, ktorým sa náhodou vyhla, a takisto pre ľudí, ktorí nikdy doskovky nehrali a chceli by začať. Hra sa dá totiž rýchlo pochopiť, nie je príliš náročná, ale zároveň má dosť hĺbky a taktiky na to, aby ste po prvej hre nemali pocit, že už ste všetko videli.  Existuje tiež množstvo rozšírení, z ktorých niektoré máme aj v Abarate, zatiaľ si však povedzme o základnej hre. Prečo by ste si teda mali zahrať Osadníkov z Katanu?

Osadníci z Katanu - krabica
Osadníci z Katanu – krabica

Čo teda budú osadníci osádzať?

Osadníci sú ekonomická hra. Máte dedinky, z ktorých získavate suroviny, za ktoré staviate cesty,  ďalšie dedinky a mestá. Kto prvý získa 10 bodov, väčšinou práve za tie dediny (1 bod) a mestá (2 body), vyhráva. Nie je to však také úplne jednoduché. Hracia plocha je vlastne ostrov, ktorý pozostáva zo šesťuholníkov (tzv. hexov). Dediny sa stavajú práve na spojoch troch týchto hexov, a dedina je schopná získavať suroviny zo všetkých troch hexov, s ktorými susedí. Ak je dedina na okraji ostrova, získava len dve, resp. jednu surovinu. Chytať ryby sa ešte osadníci nenaučili.

Hexy sú rôznych typov, z ktorých sa získavajú rôzne suroviny. Máme tam les, z ktorého máme drevo, z hôr kameň, z pasienkov ovce, ďalej máme polia, na ktorých rastie žito, a nakoniec akokoľvek sa volá tá ílová farma, na ktorej rastú tehly. Iba uprostred, na najlepšom, strategicky položenom hexe sa nachádza púšť, z ktorej máme… nič.  Na tomto hexe začína figúrka zlodeja.

Na každom z hexov je žetón s číslom od 2 do 12. Každý hráč na začiatku svojho kola hodí dvomi kockami, a ich súčet určí, z ktorých hexov hráči získavajú suroviny. Všetci hráči, nielen ten, čo hodil kockami. Hodím 4 a 6, každá dedina susediaca s hexom s číslom 10 produkuje vlastníkovi jednu, každé mesto dve suroviny daného typu. Ak napríklad s pasienkami susedí moja dedina a jedno mesto, beriem si tri ovce. Ak je na danom hexe zlodej, nikto si neberie nič. Pretože zlodej, figurujúci ako biely kôň, si od dcérskej spoločnosti vystavil falošné faktúry, na ktoré si vzápätí uplatnil vratky DPH, a preto sa váš náklad kameňov ku vám nikdy nedostane!

Zelená dedinka, biele mesto, a zlodej
Rozohraní Osadníci

Hra pravdepodobnosti

Tým matematicky zdatným z vás musí byť jasné, že ak hádžeme dvomi kockami, výsledné čísla majú odlišné pravdepodobnosti výskytu. Je to tak, moji milí nerdi, presne tak. Našťastie, hlavne pre tých ostatných, sú tieto odlišné pravdepodobnosti odlíšené na jednotlivých žetónoch s číslami. Čím menej pravdepodobné číslo, tým je graficky menšie (12 kombinácia 6-6, žiadna iná možnosť tam nie je). Tie najpravdepodobnejšie čísla, 6 (1-5, 2-4, 3-3, 4-2,5-1) a 8 (2-6,3-5,4-4,5-3,6-2), sú najväčšie a ešte aj červené. Ale moment, moment, hovoríte si, najpravdepodobnejšia je predsa sedmička! (7  1-6, 2-5, 3-4, 4-3, 5-2, 6-1) Opäť správne, drahí nerdi, ale sedmička sa na žetónoch vôbec nenachádza!

Ak totiž niekto hodí súčet sedem, presúva zlodeja na iný hex.  Majiteľovi susednej dedinky na novom hexe môže ukradnúť z ruky jednu kartu. (Zlodej vyhlási reštrukturalizáciu dlhu svojej eseročky, ktorej majetok predtým previedol na schránkovú firmu na inom ostrove.) A ešte – všetci, ktorí majú na ruke sedem alebo viac kariet surovín, musia polovicu (zaokrúhlenú hore) odhodiť. Takže škrečkovať suroviny sa dá, keďže počet kariet na ruke obmedzený nie je, ale je to riskantné.

Zelená dedina
Zelená dedina

A čo s tými surovinami teda budeme robiť?

Budeme stavať! Suroviny sa v rôznych kombináciách využívajú na rôzne veci – drevo a tehlu potrebujeme ne cesty, drevo, tehlu, ovcu a žito na dedinku, a podobne. Mestá môžete spraviť len z už existujúcich dedín, dediny môžete stavať len popri svojej ceste. Za ovcu, kameň a žito si viete kúpiť akčnú kartu. Väčšina z nich je rytier, ktorý proste presunie zlodeja inde, a potom už vlastne nerobí nič. (Bravo, sir Lancelot, odohnali ste zle vyzbrojeného lupiča!  Šup s vami na zaslúžený dôchodok!) Sú však medzi nimi aj jednorazové karty ako monopoly, ktoré nútia súperov dať vám všetky svoje kartičky vami vybranej suroviny. Alebo môžete mať šťastie, a potiahnete si kartičku s nejakou budovou, ako je knižnica, univerzita či parlament, ktoré vám dávajú jeden bod. (Takže máte zastupiteľskú demokraciu, ale neviete chytať ryby???)

Ak vám niektoré suroviny chýbajú, viete ich meniť so súpermi. No najneskôr v čase, keď máte 8-9 bodov, sa stanete terčom univerzálneho embarga, takže poradiť si budete musieť inak. Môžete meniť kartičky s bankom. Ak nemáte náhodou dedinu pri niektorom z prístavov, tak v úžerníckom pomere 4:1. (Aha, takže aspoň na niečo dokážu osadníci tú veľkú modrú plochu využiť.)

Zlodej
Zlodej

Tých, čo sa tešia na škodenie súperom, musím sklamať. Kompetetívnosť v hre síce prítomná je, avšak prakticky vždy nepriama. Osadníci z Katanu sú eurogame, na priamu konfrontáciu teda môžete zabudnúť. Viete presúvaním zlodeja kradnúť suroviny, viete zablokovať súperovi cestu, a to je tak skoro všetko. Môžete sa ešte pretekať o splnenie podmienok pre dodatočné body. Dva body získa hráč s najvyšším počtom rytierov (tí darmožráči predsa len sú na niečo dobrí), a ďalšie dva body získa hráč s najdlhšou cestou. Ukradnutá kľúčová surovina môže byť veľmi dôležitá, a dva body sú 20% víťazstva, rozhodne si teda máte prečo robiť zle. Len to nebude presúvaním armád hore dole a vypaľovaním dedín.

Zhrnutie

Napriek tomu, že sa v Osadníkoch často hádže kockami, iba náhodou nevyhráte. Áno, občas sa stane, že dvanástka padla už trikrát a vaša deviatka ani raz, ale nie tak často, aby ste si trhali vlasy. Ako som spomenul na začiatku, hra je výborná, ak chcete niekoho naučiť hrať iné hry ako Človeče. Ostrieľaným stratégom nemá veľmi čo ponúknuť, ako oddychovka však môže byť zaujímavá aj pre nich. Tie tony ocenení, ktoré získala, boli na mieste.

Autor: Jozef Frajkor

Pridaj komentár