Game of Thrones Board Game, časť 1

Malé upozornenie na začiatok: v Abarate máme prvé vydanie Game of Thrones, ktoré sa od druhého líši jednak celkovou grafickou úpravou, jednak niektorými hernými prvkami, ktoré v prvej verzii nie sú, alebo sú až v rozšíreniach. Ak ste hru nikdy nehrali, môže vám to byť viac menej jedno. Ak ste hrali druhú edíciu, napriek tomu môže byť pre Vás naša hra zaujímavá, lebo rozšírenie Storm of Swords prináša novú mapu, nové prvky, a hlavne hrdinov, ktorí už môžu pohybovať na mape spolu s armádami a vďaka nim je to úplne iný zážitok. Ide o náročnejšiu hru a na začiatku možno budete mať pocit, že je toho priveľa. Väčšina herných mechaník ale nie je zložitá a človek sa ich rýchlo naučí.

 

Game of Thrones doska
Hracia plocha

 

Kde sa to vlastne odohráva?

Game of Thrones poznáte všetci. Ak ho nepoznáte, je to preto, že ste sa tak rozhodli. Svet si teda predstavovať nemusíme. Hra sa odohráva krátko po smrti Roberta Baratheona, keď Starkovci pre svoju česť ešte nestratili hlavy. Ujmete sa jedného z piatich veľkých rodov Westerosu, a pokúsite sa – pochopiteľne – získať uvoľnený trón. Prvý, kto v priebehu desiatich kôl získa sedem hradov, vyhráva.  Už len dĺžka knižnej predlohy nám však napovedá, že len tak to nepôjde.

Mapa je rozdelená na provincie, v každej provincii je niečo nakreslené – buď hrad, mesto (de facto veľký hrad), súdok, alebo korunka. Niekde je dokonca viac obrázkov. Hrady a mestá produkujú armády, súdky zlepšujú zásobovanie (koľko figúrok môžete mať v jednej provincii), a korunky produkujú tzv. power tokeny (o tých neskôr). Najlepšie regióny sú – prekvapenie – zhruba uprostred, kde si len tak ležia a podnecujú konflikty, pretože ich chce mať každý. Naopak, provincie v „zázemí“, okrem hlavných hradov jednotlivých rodov, patria spravidla medzi slabšie. Na prvý pohľad Starkovia ľahko ovládnu takmer tretinu plochy mapy, lenže – opäť prekvapenie – Sever je síce obrovský, ale aj dosť pustý. Rod Starkov má takto od začiatku problémy so zásobovaním, pretože rozsiahle prázdne územia a obrovské armády sa nekombinujú (opýtajte sa Stannisa).

Stark, Greyjoy, Lannister, Tyrell, Baratheon

Čo nás privádza k dôležitému prvku hry – jednotlivé rody sú nevyvážené. Úmyselne a rôzne. Starkovia zabezpečia Sever pomerne pohodlne, ale ak chcú niečo uhrať, musia sa tlačiť na juh. Mizerné zásobovanie, ale pomáhajú im pomerne silné karty hrdinov (používajú sa v boji, dostaneme sa k nim). Rod Baratheon má tiež mizerné zásobovanie a ešte aj horšie karty. Zato majú od začiatku o loďku naviac  a výbornú polohu na využitie tohto loďstva. (A taktiež trón, aj k tomu sa dostaneme.) Jednotlivé rody teda majú rozdielne štartovacie podmienky  a hrať za nich je preto iné. Nie sú to len figúrky inej farby.

Na kraji hracej dosky sú ešte tri „stupnice“  (angl. tracks) – trón, meč a havran, s jednotlivými rodmi na rôznych miestach tejto stupnice. Prvý track určuje poradie, v ktorom rody vyhodnocujú svoje rozkazy, poradie v tracku meča rozhoduje bojové remízy a poradie pri havranovi určuje možnosť používať lepšie rozkazy „s hviezdičkou“. Prvý rod v každom tracku zároveň získava token, po ktorom je track pomenovaný, aj s jeho špeciálnou schopnosťou. Majiteľ trónu (momentálny, sme vo Westerose) dokáže rozhodovať nebojové remízy, majiteľ meča si vie do jedného boja za kolo pripočítať +1 k sile, a majiteľ havrana vie zmeniť jeden rozkaz.

Game of Thrones Armáda Tyrellov
Začiatočná Armáda Tyrellov

Rozkazy

Práve rozkazy sú základom taktiky. Je ich päť druhov – pochod, obrana, podpora, konsolidácia moci a nájazd. Pochod je proste pohyb armády – ak sa skončí v regióne s inou armádou, nastáva boj. Hráči si spočítajú silu armád, plus prípadné bonusy za rozkazy pochod/obrana (ktorý robí presne to, čo sa zdá, že robí – pridá bonus k obrane a nič viac). Každý hráč tiež zahrá jednu zo svojich kariet hrdinov, ktoré rôzne zvýšia silu armády, prípadne majú schopnosti. K tomu sa môže ešte pripočítať prípadná podpora tretej armády, pomocou rozkazu (tramtatadá) podpora. Podporovať môže ale aj armáda hráča nezúčastneného v boji – Tyrelli takto môžu podporiť Baratheona proti Lannistrom. Alebo sľúbiť podporu a potom ju nedodať. Život je pes, spýtajte sa Neda Starka.

Zostávajú dva rozkazy – konsolidácia moci a nájazd. Konsolidácia moci je jednoduchá – dá vám power token. A ešte ďalší, ak je v danej provincii nakreslená korunka (King’s Landing má dve).  Power token reprezentuje peniaze, vplyv a vlastne čokoľvek, čo sa dá použiť na úplatky a zákulisné hry. Nájazd je o niečo zložitejší – vyhodnocuje sa totiž ešte pred ostatnými rozkazmi a umožňuje zrušiť cudzí rozkaz konsolidácie moci, nájazdu či podpory. A práve rušenie podpory je veľmi dôležité, pretože správne využitie a koordinácia oddielov dokáže aj malej armádke spraviť veľké čísla (ak ju teda má kto podporovať, opýtajte sa Deanerys).

Greyjoy a Lannister
Greyjoy a Lannister

I am the King!

Na začiatku kola každý hráč dá svojim armádam žetóny s rozkazmi – každej jeden. Pointa je v tom, že tie rozkazy sa ukladajú rubovou stranou, a teda sú tajné – až do momentu, keď sa všetky naraz obrátia. Práve v tomto momente je obvykle počuť najviac vzdychov, výkrikov, nadávok a vyhrážok. V tejto chvíli totiž hráči zistia, aké sú skutočné zámery ich protihráčov. A niekedy budú dusení vo vlastnej šťave ešte dlhšie. Hráči sa totiž môžu na niečom dohodnúť, ale neexistuje mechanika, ktorá by dohody vynútila. (Že, Walder?)

Práve po otočení rozkazov budete počuť výkriky ako „Zradca!“, „Sľúbil si, že ma podporíš!“, alebo „Čo má znamenať ten rozkaz na pochod tam na hraniciach?“ Uznáte, rajská hudba pre uši – ak teda nie ste na tej zradenej strane. S vydanými rozkazmi sa už nič nedá robiť (s výnimkou vlastníka havrana, aj ten však môže zmeniť len jeden rozkaz).

Rozkazy sa vyhodnocujú po poradí hráčov, po jednom – teda prvý hráč si vyberie, ktorý zo svojich rozkazov vykoná a ostatné musia počkať, pretože už je na rade druhý hráč, ktorý si tiež vyberie jeden z rozkazov, a tak ďalej. Situácia je teda dynamická a často sa stáva, že vaše starostlivo pripravené plány v momente vyletia hore komínom a ešte ďalej. Kto čítal knihy alebo pozeral seriál, vie, že je to plne v súlade s predlohou. Robb Stark vám to potvrdí.

Raz hore, raz dole

Poradie pri hre je teda dôležité, pričom niekedy je lepšie ísť prvý a diktovať dynamiku a niekedy je lepšie čakať a udrieť na náhle odkrytú provinciu. Poradie na všetkých vyššie troch spomínaných trackoch sa mení systémom dražby – každý hráč tajne vezme do ruky určitý počet power tokenov (môže byť aj nula), a všetci naraz otvoria zaťaté päste. Kto dal najviac, je prvý, kto dal druhé najväčšie množstvo, je druhý, a podobne. Ale moment, pýtate sa, čo ak dvaja hráči dajú rovnako? To je tá nebojová remíza, ktoré rozhoduje (momentálny) držiteľ trónu. Čo samozrejme vedie k zvýhodňovaniu seba samého (Ty si dal tri tokeny? Aj ja! Ale ja som kráľ, takže som prvý.). Taktiež to vedie k prudkému politikárčeniu (Čo mi dáš, ak ťa uprednostním?). Že je to nefér? Sťažujte sa kráľovi! Ach, moment, ale kráľ som predsa ja! Zamieta sa.

Postupne sa takto „dražia“ pozície na všetkých troch trackoch, pričom použité power tokeny strácate. Peniaze minuté na kampaň sa nevracajú, a úplatky už vôbec nie. Treba si teda rozmyslieť, ktorú pozíciu chcem viac, lebo získať všetky sa podarí málokedy (a aj to nakrátko). A tiež to vedie k chronickému nedostatku power tokenov, a niekedy budete mať dilemu, či tú menšiu armádu pošlete zaberať ďalšie územia, alebo konsolidáciou moci ryžovať power tokeny.

Baratheon a jeho karty
Baratheon a jeho karty

Málo náhody vo Westerose?

Túto dražbu, spolu s ďalšími udalosťami, ako verbovanie nových armád či úprava zásobovania, spúšťajú karty, ktoré sa odkrývajú na začiatku každého kola (okrem prvého). V hre sú tri kôpky kariet, pričom každá obsahuje iné udalosti. Ide o prakticky jediný prvok náhody v hre. Ak teda nepočítame iracionálne správanie protihráčov za náhodu. (No tak teda sorry za tú zničenú loďku pred piatimi kolami. Budeš teraz taký láskavý a pomôžeš mi zastaviť Greyjoyov, kým vyhrajú hru?)

Prvá kôpka obsahuje hlavne karty Mustering (stavba nových armád podľa počtu hradov a miest) a Supply (každý si spočíta súdky vo svojich provinciách a upraví ich počet). V druhej kôpke sú najmä karty Clash of Kings, ktorá spúšťa dražbu o tracky, a Game of Thrones, ktorá vám dá power tokeny za každé územie s korunkou. Tretia kôpka obsahuje hlavne karty Wildlings Attack, kedy hráči musia spoločne odraziť útok zo severu, a potom karty, ktoré rôzne menia podmienky – nesmú sa toto kolo hrať rozkazy obrany, podpora pešiakov sa v boji nepočíta, a pod.

To bude na dnes všetko. Je toho ešte viac, ale pri písaní som zistil, že to do jedného textu nenatlačím, takže táto hra bude mať dva diely blogu. Ale zaslúži si ich.

Autor: Jozef Frajkor

P.S.: Ak sa vám hra zdá opotrebovaná, nie je to z nedostatku úcty k nej. Naopak, hra zažila dni, keď sme ju zahrali aj trikrát. Fakt. Máme radi Game of Thrones.

Pridaj komentár