Medveď Wrr

Medveď Wrr je plyšák, ktorý je hrdinom detskej knižky. A pomerne netradične na motívy tejto knihy vznikla aj kartová hra, vhodná, samozrejme, pre deti. Ak ste knihu nečítali (čomu sa nečudujem, ak náhodou nemáte doma malé deti), nevadí. Znalosť príbehu poteší, ale nie je nutná na to, aby ste si hru užili. Napriek tomu, tu je malé zhrnutie:

Medveď a stroj

Medveď Wrr prechádza rôznymi knihami, do ktorých ho vtiahol zložitý prístroj a snaží sa zastaviť pirátov pod vedením kapitána Crabsona. Tí chcú pozbierať časti poškodeného stroja, roztrúsené po jednotlivých knihách, aby mohli ovládnuť stroj a spolu s ním všetky knihy. Príbeh nie je nijak zložitý, ale je pekne napísaný a deťom sa páči (odskúšané).

Hra reflektuje tento príbeh. Jednotlivé knihy sú reprezentované štyrmi kôpkami kariet. Máme knihu o pirátoch (z ktorej pochádza Crabson a jeho piráti), ďalšia je o zlatokopoch, tretia o rytieroch a posledná o astronautoch. Každý z týchto balíčkov obsahuje časti stroja, ktoré chcete získať a pirátov, ktorých naopak stretnúť rozhodne nechcete. Vyhráva ten, kto získa všetky štyri časti stroja, ktoré sú v každej knihe samozrejme iné.

Medveď Wrr - časti stroja a piráti
Medveď Wrr – časti stroja a piráti

 

 

 

 

 

Štyri medvede

Karty by sa dali rozdeliť na dve skupiny – medvede a ostatné postavy. Medvede korešpondujú s knihami – máme medveďa rytiera, zlatokopa, astronauta a korzára (pozor, nemýliť s pirátom!). Medvede slúžia na dva účely. Prvým je prehľadávanie kníh – ak odhodíte tri rovnaké medvede, môžete si pozrieť vrchnú kartu zodpovedajúceho knižného balíčka. Ak je tam časť stroja, blahoželám, môžete si ju nechať a ste o krok (presne 25%) bližšie k víťazstvu. Ak je tam pirát, smola – nezískate potrebnú časť stroja a strácate aj vaše nezahrané karty.

Každý druh medveďa má aj jednu ďalšiu schopnosť. Rytier vás ochráni pred pirátmi – ak natrafíte pri prehľadávaní knihy na pirátov, zahráte rytiera, porážate pirátov a hľadáte ďalej. (Pozor, v každej kôpke sú dve karty pirátov, môže sa teda stať, že hneď nájdete ďalšieho. V tom prípade potrebujete buď ďalšieho rytiera, alebo pozrite bod „máte smolu“.) Astronaut vám pomôže pripraviť sa na pirátov – po jeho zahraní si môžete pozrieť ľubovoľnú kôpku kariet „knihy“ a (bez zmeny poradia) sa oboznámiť s jej obsahom.

Medveď Wrr - štyri knihy, štyri druhy medveďov
Medveď Wrr – štyri knihy, štyri druhy medveďov

 

Nielen medvede

Zvyšné medvede slúžia na získavanie kariet. Korzár vám umožní „zrekvírovať“ kartu z ruky oponenta, čo vedie k niečomu, čomu sa v hre Magic: the Gathering hovorí kartová výhoda (vy ste zahrali kartu, ale aj získali kartu, zatiaľ čo súper stratil kartu, ste teda vo výhode o jednu kartu). Zlatokop vám umožní potiahnuť si ľubovoľnú kartu medveďa z odhadzovacieho balíka. Na začiatku hry to nerobí nič, ale akonáhle sa tam nazbiera dosť kariet, môžete si prakticky vybrať čokoľvek práve potrebujete.

Okrem medveďov je tam zopár iných kariet s rôznymi efektmi – potiahnutie dvoch kariet, vrátenie vrchnej karty odhadzovacieho balíčka do ruky a ďalšie. Tieto karty majú len ten jeden efekt – nemôžete ich použiť na získanie časti stroja. Napriek tomu sú užitočné, nie je medzi nimi ani jedna, ktorá by bola zbytočná.

Čo sa týka mechaník hry, nie sú zložité. Ťahám kartu, a ak chcem, zahrám kartu, prípadne odhodím troch medveďov, aby som preskúmal knihu. Väčšina ťahov teda netrvá dlho a na svoj ťah sa viete pripraviť aj vopred.

Žiadna z kariet neobsahuje text. Všetky schopnosti sú reprezentované symbolmi na karte, takže schopnosť čítať  nie je nevyhnutná pre hranie tejto hry. Je vidieť, že tvorca hry pri jej tvorbe myslel na to, že je určená pre deti. Symbolov nie je veľa, a ak by deti náhodou zabudli, čo niektorý z nich znamená, pravidlá obsahujú krátke zhrnutie, takže dospelý im môže pripomenúť. Naša takmer štvorročná slečna sa naučila schopnosti jednotlivých kariet rýchlo a potrebovala iba občasné pripomenutie. Okrem symbolov pomáhajú aj obrázky, ktoré sú dostatočne odlišné, takže sa nepletú.

Medveď Wrr - Kapitán Crabson a ďalšie karty
Medveď Wrr – Kapitán Crabson a ďalšie karty

A Game of Bears

Samotný priebeh hry je celkom napínavý, jedna hra trvá okolo 15 – 20 minút, podľa počtu hráčov. Dosť na to, aby sa hra neskončila príliš rýchlo, ale nie príliš dlho na to, aby sa deti začali nudiť. Naša slečna začne byť ku koncu hry netrpezlivá a neposedná, ale vydrží do konca. Staršie deti, samozrejme, tento problém nemajú a zvládnu aj viac hier za sebou (testované na desaťročných objektoch).

Deti teda Medveď Wrr baví, ale čo dospelí a staršie „deti“? Je jasné, že to nie je žiadna stratégia pre náročných, avšak určitá taktika je nevyhnutná. Môžete sa spoliehať na šťastie a proste preskúmavať každú knihu hneď, ako môžete, bez rytierov a astronautov, pravdepodobnosť je však proti vám. Naša dcéra samozrejme ešte žiadnu taktiku nepoužíva, vie však, že potrebuje nazbierať tri rovnaké medvede a dokáže hrať tak, aby tento cieľ splnila. Opäť, staršie deti a dospelí už dokážu plánovať viacero krokov dopredu, hra teda získava na hĺbke. Minimálny vek vhodný pre hru je individuálny, záleží na dieťati a jeho trpezlivosti. To už musíte posúdiť sami.

Pre rodičov je to ľahká voľba, hlavne, ak ich deti poznajú predlohu. Ako krátka oddychovka alebo „filler“ (hra na vyplnenie času medzi väčšími hrami či počas čakania na spoluhráčov) je vhodná aj pre ostatných dospelých, hoci tých pravdepodobne nepritiahne téma hry.

Medveď Wrr - hra a jej predloha
Medveď Wrr – hra a jej predloha

Celkovo ide o veľmi príjemnú hru. Ak máte smolu, môže sa hra trochu natiahnuť, nejde však o nič strašné. V našej rodine sa hra páči všetkým, deťom aj dospelým (mladšia dcéra s nami ešte nehrá, oslintala a požula by karty, ale obrázky sa jej páčia). Herné mechaniky nie sú zložité, Ak máte deti, alebo pre nejaké hľadáte darček, táto hra môže byť pre vás. Pripočítajte plusové body, ak dotyčné deti majú rady knižku Medveď Wrr.

 

 

 

Pridaj komentár